Pages

.

Tuesday 14 February 2012

V'tine Oh V'tine

 


I ain't toast for V for I am not allowed to toast it. 
Or to be exact, my religion doesn't allow us, Muslims to celebrate V'tine.


Menurut fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, menyambut, merai, meraya Valentine adalah HARAM bagi umat Islam, sebab ia bukannya perayaan orang islam to begin with. But some people still celebrate it. Why Oh Why?

But still, masih ada sesetengah manusia yg mempertikaikan hukum merayakan V'tine ni. Pandai sangatla sampai mengeluarkan hujah2 sendiri - ikut nafsu lah katakan - sebab tu ada pepatah, nafsu menghalalkan cara. Padahal, ulamak2 sudah mengeluarkan hujah2 sendiri yang berteraskan Al-Quran dan hadis2 bagi menguatkan lagi hujah pengharaman Hari Valentine ni. 

Yang paling jelas, mostly, sambutan ni diraikan oleh couple-couple yang bercinta2 mcm tahi ayam, betukar2 bungalah, hadiahlah, kad ucapanlah. Dating berdua2 pastu -censored-. Hal2 mcm nilah yg akan membawa kepada terbukanya pintu perzinaan sedangkan Allah melarang kita daripada menghampiri zina atau perkara-perkara yang membawa kepada zina. 

And so, bulan 10, 11 nanti, banyaklah kes pembuangan bayi seperti tahun2 yang sebelumnya.

Firman Allah;
“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).” (al-Israa’ : 32)

Adios~

P/S: Setiap hari adalah hari berkasih-sayang. Pick a day and make it special will ya!

2 comments:

  1. Betul sangat sangat! Bukan setakat valentines day je, hari di ambang kemerdekaan, new year semua pun ada. after few months later haaa banyak lah kes bayi dibuang. Kesian betul nengoknya T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sebab dah terbiasa terikut2 ngan budaya luar. Tula pasal.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sum o' spies