Pages

.

Monday 2 December 2013

Pujukan Allah kepada hamba-Nya



Hidup memang penuh dengan ujian dan bukan mudah untuk kita menghadapinya tanpa ada sikap sabar, usaha, doa, dan tawakkal. Dalam konteks islam, sekiranya kita tidak memahami konsep ujian ini, maka dengan mudah kita akan berputus asa, kecewa dan lebih bahaya kita bersangka buruk dengan Pencipta kita sendiri.

Oleh itu, sekiranya kita ditimpa musibah yang kita sendiri terasa berat untuk menanggungnya, maka pujuklah diri dengan berzikir serta membaca Al-Quran agar dapat mendekatkan diri kepada Allah dan mengenali Yang Maha Pencipta.

Setiap persoalan kita ini sebenarnya telah lama terjawab di dalam Al-Quran.


KENAPA AKU DIUJI?? 
Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan " Kami telah beriman ", sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya DIA mengetahui orang-orang yang berdusta. 
(Al-Ankabut :2-3) 

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?? 
Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. 
(Al- Baqarah : 216) 

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?? 
Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. 
( Al-Baqarah :286) 

AKU KECEWA! 
Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. 
(Al-Imran :139) 

BAGAIMANA AKU MENGHADAPI SEMUA NI??? 
Wahai orang-orang yang beriman,bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan )dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh ( di medan perjuangan ), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya ( mencapai kemenangan ). 
(Al-Imran : 200) 

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. 
(Al- Baqarah : 45) 

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI??? 
Sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang mukmin akan diri dan harta mereka dengan memberi syurga untuk mereka...
(Al-Taubah : 111) 

KEPADA SIAPA AKU BOLEH BERHARAP??? 
Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNYA. Hanya kepadaNYA aku bertawakal.. 
( Al- Taubah : 129) 

AKU TIDAK TAHAN LAGI!!! 
Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH melainkan kaum yang kafir.. 
(Surah Yusuf : 12) 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sum o' spies