Pages

.

Monday 5 September 2011

BELANGKAS si haiwan purba

Bukan selalu dapat tengok belangkas a.k.a Horseshoe Crab ni sebenarnya. ia adalah binatang yang jarang didapati. Kalau beli, boleh la. FYI, ia adalah binatang purba ~aku teringat cikgu bio aku cakap cmni~ yang ini pun kebetulan lalu depan mata, kena tangkap dan makan. Ia akan bergerak berpasangan. always in pair so, orang tua2 cakap, kena bunuh dua2. there's a reason behind it. superstitious thing maybe.



Aku bukanlah minat makan belangkas, selalunya, orang target telur belangkas, sedap kunun. walau sedap macam mana pun, aku tetap tidak pernah makan dan tidak mau makan sebab aku x biasa. wawawa... mereka kata aku adalah orang yang rugi.~biarla~


Orang kata, klu tidak pandai sembelih, nanti isi belangkas tu beracun, macam ikan buntal juga la. mo orang yg pandai juga sembelih sebab takut kantung racun dia pecah dan menyerap ke dalam isi. ~Ni kata makcik aku la, aku x tau apa2~


but what's interesting is that, this belangkas, dia punya darah warna BIRU... bukan MERAH!!! 

 Woah... telur belangkas yang bertabur sana sini~

kononnya lah aku ada terbaca yg darah belangkas ni, agak mahal juga sb darah dia ada bahan bioaktif untuk mengesan bakteria berbahaya dan dan dan... yang lain serah pada pengkaji. aku takda masa mau kaji2.


Cikgu bio aku cakap, darah dia warna biru sebab ada pigmen haemocyanin. ~aku masih ingat dowh!~


P/S: selalu nampak belangkas masak kuning la. tp, aku tetap tidak mau makan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sum o' spies